Diary|Wat heb ik geleerd van mijn hooggevoeligheid?

Ik loop nu bijna 30 jaar op deze fantastische aardbol rond. Maar ik kan je vertellen dat ik een hoop wazige blikken heb gekend als ik vertelde over mijn hooggevoeligheid. Het voelde soms alsof ik compleet van een ander planeet kwam!

Een paar jaar geleden was mijn hooggevoeligheid iets waar ik mij heel erg voor schaamde. Ik ging mij zelfs beter voordoen dan dat ik was of beter gezegd niet was!

Ik kwam jaren geleden met toeval achter dat ik hooggevoelig ben. Ik hing nog net de vlag niet buiten. Ik was zo opgelucht en enthousiast!
Alleen kwam ik er vrij snel achter dat bijna niemand met mij mee deed…Een paar voorbeelden van mensen waar ik het aan vertelde:

  • Hooggevoeligheid, bestaat niet!
  • Wat is dat nou weer voor iets zweverigs?
  • Moet je daar dan geen medicijnen voor slikken?
  • Wat een raar iets!
  • Wat ben je toch een vreemde eend.
  • Ik geloof daar niet in hoor!

Ik dwaalde rond met het gevoel dat ik hier niet thuis hoorde. Ik ben een periode in mijn leven heel ongelukkig en depressief geweest. Het werd zelfs zo heftig dat ik het leven niet meer zag zitten. Ik vind het spannend om dit te delen, maar ik wil ook hier open over zijn. Ik heb veel mensen gesproken die in het zelfde schuitje hebben gezeten of nog zitten.

Ik snap nu ook beter waarom de wereld voor mij niet leuk was.

  • Een paar jaar lang was ik altijd maar aan het rennen en vliegen.
  • Ik wilde bij de maatschappij horen, meegaan met de flow.
  • Ik trok narcisten aan.
  • Ik deed werk dat niet bij mij paste.
  • Ik wist niet hoe ik mijn lichaam en geest moest ontspannen.Mijn pijn en verdriet verborg ik.
  • Ik dacht altijd eerst aan een ander. De momenten dat het eigenlijk te laat was een keer aan mezelf.
  • Schermde mij nooit af. Alle gevoelens van andere kwamen als een bom binnen.

Wat ik geleerd heb is het volgende:

  • Kies mensen uit in je leven die jou begrijpen en je steunen maar vooral accepteren!
  • Zoek hulp, schaam je niet voor je gevoelens. Jouw gevoelens zijn echt.
  • Vergeef jezelf en anderen.
  • Accepteer jezelf.
  • Mediteer en zorg goed voor jezelf.
  • Heb geduld, want het hebben van een burn-out, depressie en een vitamine b12 tekort, vergt veel tijd van je om weer in balans te komen.
  • Volg je hart, je intuïtie, je gevoel.
  • Leer jezelf opnieuw kennen.
  • Kom erachter wat je grenzen zijn.
  • Wees trots op jouw hooggevoeligheid.

Waarom ik nu zo open ben.

Ik praat graag over mijn gevoelens en ook over mijn hooggevoeligheid, spiritualiteit en zelfontwikkeling. Ik denk dat mijn blog is ontstaan omdat ik het voor mijn gevoel zo lang heb verstopt. Ik liet mijn weg eigenlijk leiden door andere, ik paste mij aan, en deed er alles aan om aardig gevonden te worden. Toen dat besef eenmaal binnen was gekomen, was dat mijn keerpunt!

Want weet je: Ik ben mega trots dat ik hooggevoelig ben en ja, dat mag iedereen weten. Het is oke als ik niet begrepen word, ik leg het je graag uit, maar als je daar niet voor open staat dan scheiden hier onze wegen weer en ook dat is oké. <3

Liefs, Esther

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Common phrases by theidioms.com